Szlaki turystyczne Biebrzańskiego Parku Narodowego: TRASA KRAJOZNAWCZA WOKÓŁ JEZIORA RAJGRODZKIEGO

Wszystkich wielbicieli dłuższych wycieczek rowerowych zachęcam do wybrania się na niesamowitą przygodę – rajd wokół Jeziora Rajgrodzkiego. Trasa jest naprawdę przepiękna. Proponuję jednodniową wyprawę rowerową.

I etap trasy: RAJGRÓD – BORZYMY (ok. 13,5 km)

Wyprawę najlepiej rozpocząć krótkim nawiedzeniem Sanktuarium Matki Bożej- Królowej Rodzin w Rajgrodzie, nie później niż o godz. 9.00. Kościół został zbudowany na początku XX wieku w stylu neogotyckim. Następnie, zmierzając ul. Piaski, przejeżdżamy mostem nad rzeką Jegrznią, która w tym miejscu wypływa z Jeziora Rajgrodzkiego. Jadąc dalej ul. Żabią i ul. Ostejki, należy skręcić w lewo na Podliszewo. Po lewej stronie mamy piękny widok jeziora i okazałej świątyni. Gdy dojedziemy do rozstaju dróg, po prawej stronie znajduje się „bunkier”- w tym miejscu należy skręcić w prawo. Kolejny odcinek trasy to droga utwardzona z zakrętem pod kątem prostym w prawo i ostrym skrętem w lewo po l km drogi lekko skręcamy w lewo i mamy już dość prostą drogę do miejscowości Stożne. Jadąc, mija się dwa dość duże kąpieliska (nie strzeżone), Na jednym z nich wypada się zatrzymać i chwilę odpocząć; droga prowadzi brzegiem odnogi Jez. Rajgrodzkiego – jeziora Przepiórka. Następnie lekko odbijamy od zbiornika, ponieważ bagna i rzeczka Przepiórka uniemożliwiają bliższe poruszanie się przy jeziorze. Należy, więc zmierzać w kierunku miejscowości Borzymy. W tej niewielkiej miejscowości znajduje się piękny, mały kościół pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy.

II         etap trasy: BORZYMY- SKRZYPKI – LISEWO – JĘDRZEJKI (ok. 11,5 km)

Przy kościele jest rozgałęzienie dróg. Jedna wiedzie do Kalinowa (w prawo), a druga prowadzi przez mały most do Romanowa. To właśnie tą drogą należy dalej podążać. A następnie skręcić na Lisewo (znak rozpoznawczy drogowskaz Lisewo 7). Stąd, aż do Skrzypek, prowadzi droga żużlowa. Po obu stronach widać malownicze krajobrazy. Są to pola pokryte złotym zbożem, zielone lasy i łąki. W Skrzypkach znajduje się (a właściwie znajdował się) ośrodek Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD) duży plac z domkami turystycznymi, gdzie czasami przyjeżdża jeszcze kilka osób. Odtąd znów droga prowadzi nad brzegiem jeziora Przepiórka. Cały czas widać błękit wody. Dojeżdżamy do bardzo małej wsi Lisewo. Są to tzw. tereny odzyskane to też warto zwrócić uwagę na budynki z czerwonej cegły prawie nieróżniące się niczym od siebie. W tej wsi, przy krzyżu, czarna i utwardzona droga skręca w prawo, ale należy jechać jeszcze kilkadziesiąt metrów prosto, aż do starej szkoły, przy której trzeba, (bo nie ma innej drogi) skręcić w prawo. Po lewej stronie, przez krótki odcinek drogi, mamy przepiękny widok na jezioro. Polną drogą dojeżdżamy do drogi utwardzonej i skręcamy w lewo. Jedziemy do wsi Jędrzejki niestety, nie nad samym brzegiem jeziora, bo nie ma ścieżki-drogi, ale za to można podziwiać łany rumianków i innych polnych kwiatów rozciągających się aż do Jędrzejek, w których znajduje się połączenie jezior: Białego ze Stackim (druga północna odnoga Jez. Rajgrodzkiego). Na początku wsi Jędrzejki skręcamy w lewo. Most na grobli dzielącej dwa zbiorniki wodne to wspaniałe miejsce na odpoczynek cień, wilgoć płynąca od obu zbiorników.

III       etap trasy: JĘDRZEJKI – STACZE – ZAWADY – TWORKI (ok. 19 km)

Następnie droga wiedzie cały czas prosto, jednak jest to trudny odcinek, bo bardzo piaszczysty, ale najbardziej zapamiętywany. Przy najbliższym skrzyżowaniu skręca się w lewo, gdzie droga prowadzi do Stoczy. Ta wieś to kolejne dobre miejsce na chwilę dobroci dla nóg. Znajduje się tu sklepik, gdzie można uzupełnić braki wody, ale można też posiedzieć nad rzeką Legą i popatrzeć na jej ładnie wysłane zielenią koryto rzeczne. Po chwili odpoczynku należy udać się główną drogą asfaltową w kierunku wsi Kucze. Przy jednym ze skrzyżowań znajduje się drogowskaz „Krzywe 6″, zgodnie, z którym trzeba podążać dalej. Droga jest polna i porośnięta wysoką trawą, można spotkać pokrzywy, dlatego wskazane są długie spodnie. Ten odcinek jest bardzo trudny, bo rzadko uczęszczany, ale dzięki temu prawie dziewiczy. Jadąc przejeżdżamy pomiędzy dwoma jeziorami: po prawej Jezioro Krzywe, po lewej Jezioro Stackie. Przydaje się odpoczynek nad brzegiem Jeziora Krzywe. Po postoju, jadąc dalej skręcamy w drugą drogę prowadzącą w lewo. Następnie, jadąc cały czas prosto przez las, docieramy do wsi Zawady -Tworki.

IV       etap trasy: ZAWADY – RAJGRÓD (ok. 16 km)

Z Zawad do Czarnej Wsi prowadzi droga asfaltowa. Na tym odcinku po lewej stronie widać wyspę Sacin i rozciągający się błękit kolejnej (południowej) odnogi jeziora Zatoki Czarnowiejskiej. Docieramy do Czarnej Wsi, a po drodze mija się tu wiele gospodarstw rolnych. Po przekroczeniu kanału Kuwasy skręcamy w lewo i wjeżdżamy do wsi. Przy końcu wsi, przy drodze jest mały sklepik, gdzie można trochę się pożywić. Tuż za sklepem należy skręcić w lewo, zmierzając w stronę jeziora. Odtąd rozpoczyna się ciąg ośrodków wypoczynkowych, i tak najpierw mijamy „Rybitwę” i „Kormoran”. Jadąc prosto drogą przez las dojeżdżamy do grobli, po przebyciu, której rozpoczyna się ośrodek „Śniadecja”. Dalej prowadzi nas czerwony szlak przez kolejne ośrodki: WOPR, „Łabędź”, „Energetyk”, „Knieja”. Za „Knieją” podążamy dalej groblą i przed byłą „PLACÓWKĄ” Straży Granicznej skręcamy w prawo i zmierzamy w kierunku ośrodka „Łoś”. Warto tu wstąpić, aby popatrzeć na piękny widok zbiornika głównego Jeziora Rajgrodzkiego i wyspę Sowiak. Jadąc dalej skręcamy w lewo i trzymamy się drogi leśnej biegnącej przy jeziorze. W ten sposób docieramy do przepięknego miejsca widokowego, znajdującego się przy dworku Opartowo. Warto w tym miejscu popatrzeć na Górę Zamkową. Zmierzając trasą nad jeziorem po prawej stronie widzimy nowo budowany gmach gimnazjum, i dalej domki jednorodzinne ul. Jaćwieskiej. Po lewej stronie cały czas mamy jezioro (odnogę wschodnią). Dojeżdżamy do ul. 1. Maja, na końcu której skręcamy w lewo i po chwili jeszcze raz w lewo. Wjeżdżamy na ul. Szkolną i cały czas jedziemy prosto w kierunku plaży miejskiej. Tu czeka nas ostatnia prosta. Końcowy etap, należy pokonać już tylko pieszo- to wejście na Górę Zamkową i spojrzeniem na wprost cudny widok Jeziora Rajgrodzkiego, aby zakończyć rajd naszych marzeń.

PS.

Plan trasy powstał na podstawie pieszego rajdu harcerskiego drużyny rajgrodzkiej „Ora et labora” odbytej w dniach 12-14 VIII 2003r. Rajd trwał trzy dni.

Odważniejsi i bardziej wytrwali piechurzy mogą tę trasę przebyć w dwa lub jeden dzień (Uwaga! W sumie trasa ma ok. 60 km). Jednodniowa trasa rowerowa jest najbardziej atrakcyjna i wskazana. Jeden dzień i tyle przepięknych widoków. Wypada zabrać aparat fotograficzny. Miłej wyprawy.

Czuwaj!!!

oprac. Dh. Katarzyna Niedźwiecka

Menu dostępności:

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia

Menu dostępności:
Kontrast
Zwiększ rozmiar tekstu
Zwiększ odstęp liter
Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków