Eko – akademia w Szkole Podstawowej w Rydzewie

Projekt ”Eko – akademia w Szkole Podstawowej w Rydzewie” – działania marzec – czerwiec. 30.06.2023 r. dobiegł końca projekt ”Eko – akademia w Szkole Podstawowej w Rydzewie”.

            Był on realizowany w ramach grantu pozyskanego w konkursie Fundacji Orlen “Moje miejsce na Ziemi”. Główne cele inicjatywy to: zagospodarowanie części przestrzeni przy szkole i nadanie jej funkcji użytkowej, promowanie postaw proekologicznych. W ramach projektu na tyłach budynku została utworzona „klasa pod chmurką” z „żywą” altaną z wikliny, mini – ogródkiem (grządki wzniesione, rabaty sensoryczne), zbiornikiem na deszczówkę oraz kompostownikiem. Wcześniej przedstawialiśmy relację z aktywności w okresie listopad – początek marca. Poniżej dzielimy się kolejnymi wydarzeniami i działaniami, które kreowały przyjazne podejście do środowiska.

            Jednym z nich były warsztaty szycia eko-woreczków. Panie z KGW Rydzewo pokazały dzieciom, jak z nieużywanych już materiałów można uszyć woreczki wielokrotnego użytku na warzywa lub owoce. Dzieci z wielkim zaciekawieniem śledziły proces wytwarzania zamiennika dla torebki plastikowej. Z zapałem pomagały, a niektóre z nich odważyły się, pod nadzorem osoby dorosłej, wykonać kawałek ściegu na maszynie.

            W kwietniu przedszkolaki ze swoimi mamami uczestniczyły w warsztatach tworzenia kokedamy wiszącej lub do postawienia. Sztuka kokedamy wywodzi się z Japonii i oznacza dosłownie „kulę mchu”. Polega na przygotowaniu kuli ze specjalnej mieszanki ziemi i gliny, umieszczeniu w jej wnętrzu roślinki, obłożeniu mchem oraz obwiązaniu sznurkiem. W wyniku wspólnej pracy dorosłych i najmłodszych powstały oryginalne kompozycje roślinne, które upiększyły domy najmłodszych. Na przełomie kwietnia i maja nastąpiło rozstrzygnięcie rodzinnego konkursu pt. „Butelkowe zwierzątko” oraz wręczenie nagród dla zwycięzców i za udział w rywalizacji. Konkursowe prace zachwycały pomysłowością i oryginalnością.

            Miesiąc maj obfitował w aktywności. Wspólnie zakładaliśmy rabaty z roślinami oddziaływującymi na zmysły. Zostały one zakupione z otrzymanego grantu, część z nich pozyskano natomiast w wyniku akcji “Podaruj roślinkę, a otrzymasz eko – woreczek”. Pracowali rodzice, dzieci i pracownicy szkoły, a wszystkim towarzyszyły dobre humory i radość z upiększania otoczenia szkoły. W trakcie prac, dla wzmocnienia sił, zorganizowane zostało ognisko z kiełbaskami. W dniu 31 maja najmłodsi z grup przedszkolnych „Kotki” oraz „Misie” udały się do gospodarstwa agroturystycznego, gdzie wzięły udział w warsztatach ceramicznych. Dzieci pracując z gliną przeżywały radość tworzenia, a poprzez ugniatanie, wycinanie foremkami oraz lepienie rozwijały motorykę palców i dłoni. Dowiedziały się również, że glina jest bogactwem naturalnym, gdzie występuje, do czego służy i że jest doskonałym materiałem do zabawy. Również w maju przedszkolaki wykonały domki dla owadów. Użyły do tego metalowych puszek oraz różnych materiałów do wypełnienia typu rurkowate łodygi, patyki, szyszki, słoma itp. Powstały hotele dla zapylaczy w kształcie biedronki oraz pszczoły.

            Końcówka maja oraz czerwiec upłynęły nam na dalszych pracach na zewnątrz. W obszarze ogródka pojawiły się mini – grządki w paletach, więc odbyły się pierwsze zasiewy oraz nasadzenia. Został też nawieziony piasek, który trzeba było rozsunąć na całej powierzchni. Tutaj częściowo w prace włączyły się nasze dzielne przedszkolaki. W międzyczasie altana juz się porządnie zazieleniła i zapraszała do korzystania. Pod koniec czerwca dokonaliśmy natomiast podsumowania projektu. Mówiąc krótko: było warto! W wyniku projektu społeczność szkolna zyskała wielofunkcyjną „klasę pod chmurką”, która sprzyja praktycznym działaniom z zakresu ochrony środowiska i umożliwia częstszą edukację i aktywność dzieci na zewnątrz. Natomiast różnorodne eko-aktywności przyczyniły się do wzrostu świadomości ekologicznej naszych wychowanków i ich rodzin.

Małgorzata Matysiewicz

Szkoła Podstawowa w Rydzewie

Menu dostępności:

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia

Menu dostępności:
Kontrast
Zwiększ rozmiar tekstu
Zwiększ odstęp liter
Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków
Powiększ kursor
Podświetlanie linków
Zatrzymywanie animacji
Resetuj ustawienia
Scroll to Top